fredag den 1. december 2017

De der høns...

De er svære at undvære, men samtidig er der også meget arbejde ved dem - heldigvis ofte af den hyggelige slags.

Vi har længe haft to hold á otte stk hvert sted. Det ene hold (skovhønsene) har gået i det gamle, sorte maskinhus, som længe har været en torn i hvert fald i mine øjne. Jeg synes, det er frygtelig grimt,og så er det i tidernes morgen bygget med to ydervægge med et mellemrum på 8 cm Ikke smart, når man gerne vil holde udyr (læs rotter og mus) væk.

Så mit ønske har længe været et nyt hønsehus. Det kom til matriklen for en lille måned siden, og nu er hønsene flyttet ind...


Og det i sidste øjeblik - for nu er rotterne nemlig flyttet ind maskinhuset. Og de nåede at stresse hønsene et par dage, så de plukkede hinanden for fjer...



Allerede nu efter en uges tid i det nye hus, kan vi se, at fjerene er ved at vokse ud igen, men de er godt nok ikke kønne lige pt. Huset er sat midlertidigt ved den gamle hønsegård. Jeg håber, vi får lavet en ny til foråret, og så er det let at flytte huset her...


Og det skrummel her, har fået fjernet de inderste vægge samt flisegulv, rottefængeren har været forbi, og de første er smuttet i fælden. Jeg hader sådan nogle kryb...


Det andet hønsehus er pt. tom. De sidste par måneder har de ikke givet æg, og så...
Til gengæld er fryseren nu fuld af suppehøns.


Et hold skulle gerne være lige på trapperne, og der er i hvert fald gjort rent og strøget, der mangler kun hø i redekasserne...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net