tirsdag den 23. juli 2013

To af husets favoritter....

Vi havde gæster den anden dag og i den anledning blev to af husets favoritter bagt til kaffen. Lakridskage med citronglasur og æblekage.


Lakridskagen er fra et diabetes blad maj 2012. 4 æg piskes luftigt med 50 g sukker. 50 g flydende margarine og 2 dl minimælk hældes i, mens der piskes. 150 g hvedemel, 100 hvid hvedemel, 2 spsk. lakridspulver, 150 g sukker (eller sødemiddel svarende dertil) samt 3 tsk. bagepulver blandes sammen og sigtes i. Dejes hældes i en smurt lille bradepande ca. 22x30 cm. Bages ved 200 grader i ca. 25 minutter på næstnederste rille. Afkøl kagen. Rør 50 g flormelis og saften af ½ citron sammen og smør det i et tyndt lag på den afkølede kage.

Æblekagen er en gammel opskrift, som jeg desværre ikke ved, hvor kommer fra. Dog husker jeg den som sund kage. 4 æg piskes med 200 g sukker. 200 g mel og 1 tsk. bagepulver vendes i sammen med 4 æbler i tern uden skræl. Bages ved 200 grader i ca. 30 minutter. Når den er afkølet, sigter jeg flormelis over kagen.

Velbekomme.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net