lørdag den 7. september 2013

En æble favorit

Vi har i dag fået en af vores efterårsfavoritter. Varm æblegrød med en god vaniljeis til.

De sidste dages blæst har givet en del nedfaldsæbler, som drengene blev sendt ned efter. De "kom" dog til også at plukke af træerne, så det var ikke alle æbler, der var lige modne. Det udligner jeg så med lidt mere rørsukker.

Det blev til 1,3 kg skrællede og kernefri æbler, som blev kogt med så lidt vand som muligt. Når æblerne er lettere møre, putter jeg økologisk rørsukker samt en halv vaniljestang i. Vaniljekornene tager jeg ud og blander mellem sukkeret, inden det kommes i. Ungerne kan bedst lide grøden uden æblestykker i, så jeg tager vaniljestængerne op og blender æblerne. Derefter koger jeg grøden op igen og tilføjer evt. lidt mere vand eller sukker efter behag.

Så serveres den varm med klat vaniljeis på. Resterne spises til morgenmad med lidt mælk eller skyr på.

4 kommentarer:

  1. Det ser godt ud! Her har vi fået gammeldags æblekage i dag. - Også med æbler der er blæst ned i de seneste par dage.
    Du må have en god søndag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - æblekage er nu heller ikke så ringe.
      Og lige over til dig!

      Slet
  2. Æblegrød er så lækkert - jeg elsker det med en gang iskold skyr og et drys kanel!

    - Anne

    SvarSlet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net