onsdag den 27. august 2014

En græsk favorit...

I får lige af en huset favoritter, som alle nok kender: græske frikadeller, ris og tzatziki.


Jeg er stadig ikke så god til det med mængder, men her kommer opskriften, som er udgangspunktet for 4 personer:

500 g hakket svinekød 8-12%, 1 dl mel, ½-2 dl mælk, 1 æg, 1 finthakket løg, 1 bæger fetaost, soltørrede tomater (dem udlader jeg), salt og peber, fedtstof til stegningen - jeg bager dem i ovnen - hvilket jeg gør med alle frikadeller

Tzatziki: 1 agurk, 4 dl græsk yoghurt, 1-2 fed hvidløg (efter smag - jeg bruge flere)

Rør alle ingredienser - undtagen fetaost og soltørrede tomater - sammen til en fars. Skær 6-8 soltørrede tomater i strimler og rør dem nænsom i farsen med feta-ternene. Lad farsen hvile i mindst 30 minutter. Form frikadellerne og steg dem ved god varme. Som nævnt ryger de hos os i ovnen på en bageplade. Riv agurk og pres saften ud af den. Rør herefter græsk yoghurt, presset hvidløg og agurk sammen. Jeg plejer at lave tzatzikien i god tid, så den kan nå at trække i køleskabet. Server med grovflutes og ris til.

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net