tirsdag den 12. august 2014

Køkkenhave status...

Det er vist på tide med en status over køkkenhaven. Vi kom jo lidt sent i gang i år, så nogle afgrøder bliver nok ikke rigtig til noget. Derudover er der stadig et enkelt bed - det tidligere hindbærbed - som overhovedet ikke er blevet gjort i stand, og derfor fuld af hindbær igen.

De nye hindbær og hvide ribs planter trives, men det bliver nok først næste år, de rigtig giver noget. Halloween græskarplanterne overtager snart hele gangarealet omkring det store bed - næste år må jeg prøve at begrænse antallet af planter.




De nye Ostara jordbær planter giver stadig jordbær og har sat en masser udløbere, som jeg skal have plantet ud i de gamle jordbærbede. Der skal skiftes jordbær i to kasser, da de kun har givet masser af små jordbær i år.





Et af de bede der skal have skiftet jordbærplanter.



Brombærene er snart klar, selv om de blev flyttet og skåret helt ned i foråret.


Bønnerne står flot i blomst. Bagved kan en af kasserne med squash ses.


Og squashene er ved at være klar.


Rabarberne har masser af stængler, som jeg godt kunne finde på at snuppe nogen af - selvfølgelig ikke alle, de skulle være leveringsdygtige næste år.


Kiwier - ja de står der bare. Der skulle være to hunner og en han, men de giver ikke så meget som en blomst, så de må lade livet i efteråret. Leverer man varen i min køkkenhaven - så er det ud :-)


Rødbeder, purløg og bredbladet persille har klaret varmen ganske godt.


De gamle hvide ribs har det til gengæld ikke godt. Jeg tror, vi klipper dem helt ned til efteråret, og så ser vi, hvordan de ser ud næste år.


Porrerne har det også godt - selv om vi ikke har vandet den kasse.


Stikkelsbærerne er rigtig gode for tiden. Til næste år er der forhåbentlig så mange, at vi kan lave noget af dem.


6 kommentarer:

  1. wow, en fantastisk køkkenhave!

    SvarSlet
  2. Jeg kan godt nok godt se fidusen i de der afgrænsede bede....Sikke en flot køkkenhave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - afgrænsningen gør i hvert fald lugningen mere overskuelig.
      Havde vi ikke lavet højbede, så havde vi ikke fået køkkenhave - jeg kan ikke overskue det andet:-)

      Slet
    2. Jeg har i flere år haft den vildfarelse at en rigtig køkkenhave er befolket med snorlige lange rækker, omhyggeligt luget og med små smalle jordstier imellem.
      Der er nok en grund til, at den slags køkkenhaver primært findes i haver hvor ældre mænd regerer. De ses ikke så ofte på matrikler med udearbejdende mødre........
      Jeg har fået forærende en pæn sjat pallerammer. Det er nok den vej jeg skal.

      Slet
    3. Sådan har jeg aldrig tænkt det - men du har nok ret!
      Det er i hvert fald væsentlig nemmere og overskuelig med bede. Og pallerammer kan da sagtens bruges til det - det er set mange steder:-)

      Slet

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net