tirsdag den 15. juli 2014

Lidt bær brug...

I går fik jeg brugt lidt af al den frugt, ungerne plukker i haven. Det meste bliver nemlig spist direkte fra buskene, men i går fik de strenge ordrer på at komme ind med noget.

Så det blev til blåbærsyltetøj, ribs og solbær saft. Ungerne bar dog præg af, at solbærene ikke nåede i bøtten og ind til mig - så det blev kun til en halv liter:-)



Der pilles grene af ribsene på terrassen.


Vi elsker alle blåbær syltetøj, så det er godt, at sæsonen for dem kun lige er begyndt i haven.



Den lyse farve på ribssaften skyldtes, at halvdelen af ribsene er hvide/gule ribs, som vi også har mange af i haven.


Når jeg koger saft kommer jeg dobbelt så meget vand ved, som der er bær. Når det har kogt 20-25 minutter, kommer jeg det gennem et bomuldklæde. Derefter koger jeg det op i en ren gryde med mellem 1/3 og 1/4 del rørsukker af bærenes vægt. Alt efter bær kommer jeg også vaniljestang - med vaniljen taget ud, men med - ved. Så koger jeg det endnu 10-15 minutter, hvorefter det kommes på skoldede flasker. Jeg bruger ikke konserveringsmiddel, når det bliver drukket inden for de næste dage (op til en uge, har jeg læst mig til).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at kommentere på mit indlæg.
Det er jeg rigtig glad for.

Kan du ikke lægge en kommentar, så skriv til engvang@postkasse.net